Zaradi pandemije in epidemije koronavirusa (virus SARS-CoV-2) Državni zbor v nujnem postopku obravnava sveženj predlogov interventnih zakonov, vključno s predlogom Zakona o interventnih ukrepih na javnofinančnem področju (ZIUJP). Zakon je pomemben tako za fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, kakor tudi pravne osebe, torej za vse zavezance za dohodnino in za davek od dohodkov pravnih oseb. Predvideva zamik rokov za izpolnjevanje davčnih obveznosti, s spremembami odloženega in obročnega plačevanja davkov pa bo država poskušala olajšati subjektom premostitev likvidnostnih težav zaradi koronavirusa.
Interventni zakon v bistvenem predvideva podaljšanje roka za predložitev davčnega obračuna akontacije dohodnine od dohodka iz dejavnosti in davčnega obračuna davka od dohodkov pravnih oseb za leto 2019. Namesto 31. 3. 2020 bo to treba storiti najpozneje do 31. 5. 2020. Tudi rok za priglasitev ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov za tekoče leto se spreminja na 31. 5. 2020, in sicer tako za fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, kot tudi za pravne osebe. Efektivno se torej zamika poračun davka. Ker se zavarovalna osnova za plačilo prispevkov za socialno varnost določi na podlagi zadnjega davčnega obračuna (najpozneje za mesec april), interventni zakon prestavlja rok za določitev nove zavarovalne osnove na junij 2020. Informativne izračune dohodnine bo FURS sestavil do 30. 6. 2020, davčni zavezanec rezident, ki izračuna dohodnine ne bi prejel do 15. 7. 2020, pa bo moral vložiti napoved za odmero dohodnine do 31. 8. 2020.
Po Zakonu o davčnem postopku (ZDavP-2) lahko FURS sicer že sedaj dovoli odlog plačila davka za čas do dveh let oziroma dovoli plačilo davka v največ 24 mesečnih obrokih v obdobju 24 mesecev v primeru trajnejše nelikvidnosti ali izgube sposobnosti pridobivanja prihodkov, vendar le, če bi odlog in obročno plačevanje davka omogočilo preprečitev že nastale hujše gospodarske škode davčnemu zavezancu. Ob nespremenjenih obdobjih trajanja teh ukrepov interventni zakon med razloge za odlog in obročno plačilo davčnih obveznosti uvršča izgubo sposobnosti pridobivanja prihodkov zaradi epidemije virusa COVID-19, kar bo bistveno olajšalo in poenostavilo izpolnjevanje pogojev. Ukrepa bosta (v nasprotju z veljavnim ZDavP-2) veljala tudi za akontacije davka ali davčni odtegljaj. Rok za odločanje o odlogu zakon skrajšuje iz 30 na 8 dni. Če bi davčni zavezanec denimo zamudil s plačilom obroka v obdobju veljavnosti interventnega zakona, bodo zapadli v plačilo vsi zapadli, a ne plačani obroki, šele tri mesece po prenehanju veljavnosti ZIUJP. Za čas odloga in obročnega plačila se ne ne bodo obračunavale obresti.
Nadalje bodo vsi zavezanci, ki bi sicer predložili letna poročila na Agencijo Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (AJPES) do 31. 3. 2020, morali v letu 2020 predložiti letna poročila najpozneje do 31. 5. 2020. Podaljšanje roka velja za vse zavezance, ki so do 31. 3. 2020 dolžni posredovati letna poročila AJPES, torej zlasti gospodarske družbe in podjetnike.
Poudarjamo, da ZIUJP še ni sprejet in ne velja, prav tako se vsebina interventnega zakona lahko razlikuje od besedila predloga. Kljub temu je podjetjem v interesu, da se pravočasno seznanijo z njegovo vsebino. Zlasti možnost poenostavljenega odloga oziroma obročnega plačevanja davkov lahko za podjetja predstavljata pomembna ukrepa, kako iz zaostrenih gospodarskih razmer in likvidnostnih težav izidejo poslovno uspešno. Vlogo je treba ustrezno obrazložiti in priložiti potrebne dokaze.